'Het is een mooi lang verhaal, wat nooit eindigt'

Helemaal glanzend spierwit is het atelier op de bovenste verdieping. Flink hoog ook, met een oppervlakte van vijf bij acht meter en dakramen op het noorden voor goed en constant schilderslicht. Het gaat hier om het atelier van kunstenares Marie-Louise Oudkerk in haar huis in de Franse Ardèche. Grote tafels langs de wanden waar de schilderspullen domineren. En twee extra werktafels in het midden, waarop zij werkt, het doek- in -wording plat erop.

Ouders

Na jaren experimenteren en lessen volgen, begon Marie-Louise 20 jaar geleden haar eigen kunstonderneming Frasam, genoemd naar haar moeder Frances en haar vader Samuel. Sindsdien schildert ze dag en nacht.
Haar achtergrond heeft daar alles mee te maken:” Ik heb veel geleerd van mijn ouders en ben geboren tussen de schilderijen. Mijn moeder heeft me als galeriehoudster de liefde voor beeldende kunst bijgebracht, mijn vader voor muziek.

Taal –Tijd en Muziek

Rust, Dat is een van de belangrijkste stijl kenmerken in haar werk. Beeldend kunstenaar Marie-Louise Oudkerk schildert geen wilde doeken, maar zoekt haar inspiratie in harmonie. De compositie moet kloppen.
Grote doeken zijn het meestal, abstracte kunst, veelal in aardse tinten.
Haar werk laat zich moeilijk omschrijven. Haar steeds terugkerende thema’s zijn taal – tijd en muziek.

Balans

Marie-Louise drukt in haar schilderijen haar intensieve gevoelsleven, haar hartstocht en gedrevenheid uit. Ze plaatst geometrische vormen in ruimtelijke samenhang en balans. Door haar kleurkeuze, half verborgen teksten, letters en cijfers, zorgvuldig gekozen lijnenspel en textuur, geeft ze haar kunstwerken een verstopt beleven en een verborgen warmte mee. Een bijna grijpbare mystiek van fantasie, droom en verlangen, dat ieder mens drijft, straalt uit elk schilderij de beschouwer tegemoet.
Centraal in haar werk staat het zoeken naar evenwicht tussen emoties en gedachten. Dit vertaalt zich in nuances, in de gevoelswaarde van de kleurschakering en lineaire, bijna grafische composities in een strakke vaak rationeel aandoende ordening.
Ze componeert met het penseel, expressies en composities van de innerlijke vervlechting van herinnering en doorleefde fantasie.
De ontwikkeling van de schilderkunst is in de laatste decennia heftig geweest. Zoveel is uitgeprobeerd, grenzen zijn verlegd en toch weet Marie-Louise een geheel eigen stijl in haar werk te behouden.
Haar composities vertonen de absolute beheersing van de zeggingskracht van lijn en kleur.
Zeer krachtige vormen en mooie balans. Helder zijn de lijnen, sterk zijn de vlakken. Door de expressieve kleurkeuze krijgt het werk een poëtische sfeer. Onder de heldere structuur die houvast geeft, ligt een mooi en intens gevoel van verlangen.

Levensbehoefte

“Mijn stijl is zoals mijn leven: een aaneenschakeling van gebeurtenissen die ogenschijnlijk onsamenhangend, soms chaotisch lijken, daar breng ik structuur in aan. Het overwinnen van dat immens grote witte doek, om vervolgens een eindeloze zoektocht aan te gaan naar de oplossingen die nooit voor de hand liggen. Het is een mooi en lang verhaal wat nooit eindigt en alle kanten op kan gaan, een confrontatie met mezelf, de tijd en de stilte van de eenzaamheid, die onontbeerlijk is voor een uiteindelijke creatie. Het maken van iets nieuws iets eigen is geweldig.
Dit proces van creëren geeft me alles wat ik nodig heb om door te gaan.
Het schilderij is voor mij pas klaar als het volledig in harmonie is, het moet gewoon kloppen, qua compositie en kleur, en dat is vaak nog een hele klus.
Abstract schilderen is een vorm van zeer persoonlijke keuzes, die niet voor de hand liggen en altijd uniek moeten zijn.”
Mijn werk is mijn passie en ik doe niets liever dan dat, het is een levensbehoefte geworden, een voorwaarde.

Werk in opdracht

Marie-Louise Oudkerk schildert naast haar eigen vrije werk ook veel in opdracht voor particulieren en bedrijven.
Een schilderij dat in compositie, kleurkeuze en symboliek rechtstreeks betrekking heeft op persoonlijkheid, werk of karakter geeft een beeld van iemands bestaan, of de uitstraling van een bedrijf.
Hierbij moet niet aan traditionele portretten gedacht worden, maar aan een originele compositie van figuratieve elementen, vormen en symbolen die gezamenlijk een idee of gedachte zichtbaar maken.
Marie-Louise komt thuis of bij het bedrijf kijken en praten over het formaat, de kleur en de plek van het te schilderen doek.

wwwmarielouiseoudkerk.nl